אתמול (15.11) התראיינתי, יחד עם פרופ׳ רון שפירא, על חוק ההסדרה והמשפט הבינלאומי בתכנית ״עושים סדר״ של החינוכית ששודרה בערוץ 2.

קישור לתכנית (15.11, פרק 641, מדקה 1:00, כשש דקות):  http://www.23tv.co.il/2215-he/Tachi.aspx

פרופ' שפירא אמר בראיון שבאופן אישי היה שמח אם ההתיישבות הישראלית בשטחים הייתה גדלה. פוליטית, אנחנו לא מסכימים, אלא שהחוק המכונה "חוק ההסדרה" הוא כל כך מופרך והזוי, ששום משפטן בעל יושרה מינימלית אינו יכול לתמוך בו, והראייה, שפרופ' שפירא תקף את החוק בחריפות גדולה יותר ממני.

אולי צריך להרחיב את הנאמר: לא רק שמשפטן רציני אינו יכול לתמוך בחוק, אלא ששום אדם בעל מצפון וחוש צדק אינו יכול לתמוך בו.

ומלה על המוסר היהודי: ידידי תא"ל (מיל') אמיר השכל הזכיר בהקשר זה את הסיפור על כרם נבות היזרעאלי (מלכים א, כא):

"וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל–אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן.  וַיְדַבֵּר אַחְאָב אֶל-נָבוֹת לֵאמֹר תְּנָה-לִּי אֶת-כַּרְמְךָ וִיהִי-לִי לְגַן-יָרָק, כִּי הוּא קָרוֹב אֵצֶל בֵּיתִי, וְאֶתְּנָה לְךָ תַּחְתָּיו, כֶּרֶם טוֹב מִמֶּנּוּ; אִם טוֹב בְּעֵינֶיךָ, אֶתְּנָה-לְךָ כֶסֶף מְחִיר זֶה. ויֹּאמֶר נָבוֹת, אֶל-אַחְאָב:  חָלִילָה לִּי מֵיְהוָה, מִתִּתִּי אֶת-נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ.  וַיָּבֹא אַחְאָב אֶל-בֵּיתוֹ סַר וְזָעֵף, עַל-הַדָּבָר אֲשֶׁר-דִּבֶּר אֵלָיו נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, וַיֹּאמֶר, לֹא-אֶתֵּן לְךָ אֶת-נַחֲלַת אֲבוֹתָי; וַיִּשְׁכַּב, עַל-מִטָּתוֹ, וַיַּסֵּב אֶת-פָּנָיו, וְלֹא-אָכַל לָחֶם."

המשך הסיפור מוכר: איזבל, אשתו של אחאב, פותרת לו את ה"בעיה" על ידי ייזום משפט מפוברק שבסופו נבות מוצא להורג. אבל אני רוצה להתעכב על החלק הזה של הסיפור: אחאב, לא סתם אדם מן השורה, מלך ישראל, מעוניין בקרקע של נבות. הוא מציע לו תמורתה קרקע חלופית או כסף (כמו בחוק ההסדרה המוצע). נבות מסרב ואחאב לא מעלה בדעתו שהוא יכול לכפות על נבות את ה"עסקה" הזו. כאן המקום להזכיר, שבמסורת היהודית אחאב נחשב מלך רשע, אבל אפילו "רשע" זה לא התעלה לדרגתם של יוזמי חוק ההסדרה.

15-nov-16-5