שש עם 0600716 6 שש עם 0600716 4שש עם 0600716 8

 

אתמול (6/7) השתתפתי בתכנית "שש עם…" בחדשות ערוץ 2 עם סיוון רהב-מאיר, אשר עסקה במשפטו של החייל אלאור אזריה.

אתם יכולים לצפות ולגבש את דעתכם (האייטם מתחיל בדקה (3:00) – כאן

מבחינתי, יש לחוויה מספר לקחים, לא בנוגע למהות ולתוכן, אלא בנוגע למדייה:

  1. מלכתחילה הסכמתי להשתתף בתכנית בראיון 1:1. יחד עם זאת, לזכות הגינותם של אנשי התכנית יאמר כי הם עדכנו אותי כאשר חלה התפתחות והם החליטו כי גם שרון גל ישתתף באייטם בנושא וגם אמרו כי אני לא חייב להתעמת אתו. החלטתי בכל זאת להשתתף. בפועל, זו לא ממש אופציה  להתעלם לגמרי וצריך לקחת את זה בחשבון.

  2. אני לא חושב שנכון לפסול עימותים באופן כללי. לעתים, הם דרך מעולה לחדד טיעונים וחילוקי דעות. יחד עם זאת, כאשר הם לא מתנהלים לפי כללים ברורים ומוקפדים בדבר הזמן המוקצה לכל צד והאיסור להפריע לצד השני, התוצאה הבלתי נמנעת היא השטחת הדיון והעדר הקשבה.

  3. חשוב גם מול מי אתה מתעמת. לא רק מבחינת האישיות, גם מבחינת האפשרות למכנה משותף לדיון ענייני ומקצועי. חוששני שניכר שמר גל לא הקשיב כלל למה שאמרתי, בפרט כאשר בדבריי היו ניואנסים שהיקשו מבחינתו להציב אותי בצד של "הרעים", הוא פשוט התעלם (למשל, לעניין התבטאותו של שר הביטחון לשעבר בנוגע לאירוע. מי שמעוניין להבין את עמדתי באופן קצת מפורט יותר, ראו הערתי הראשונה בפוסט קודם – כאן, כולל השתלשלות התגובות עליו).

  4. עניין אחד לפחות שאני מרוצה בנוגע אליו – לא נגררתי לפסים אישיים גם מול פרובוקציות מסוג "איך אתה יודע?", "אתה היית שם?" וכדומה. כן התייחסתי לנקודות מסוימות שמר גל העלה, אך לא הרגשתי צורך להתייחס לכל דבר. עניין אחד השאיר אותי ללא מלים – יכולתו של מר גל לומר בשכנוע מוחלט כי החקירה נפתחה רק אחרי פרסום סרטון "בצלם". עד כדי כך הוא נשמע משוכנע שאחרי השידור בדקתי את עצמי שוב – לא טעיתי. נזכרתי באמירה חביבה עלי כי ג'נטלמנים אינם מתווכחים על עובדות. כנראה שהיא שייכת לעידן אחר. נדהמתי לראות שאפילו בעימות הגדול שהבי.בי.סי ערך לפני ההצבעה על היפרדות מהאיחוד האירופי הפוליטיקאים הבריטים המהוקצעים לא היססו לומר ליריביהם כי הם משקרים, אז מה לי כי אלין על מר גל?

  5. התכנית הוקלטה מראש – לכאורה זה יתרון, משום שאפשר לבקש למחוק משהו שלא נראה לך. בפועל, לא אתה מחליט על העריכה ודברים שאמרתי והיו חשובים לי ירדו בעריכה. יש יתרונות לשידור חי.

 אני מקווה שבתובנות האלה ימצאו תועלת מי שעתידים להופיע בתקשורת ואינם אנשי תקשורת.