בדרך כלל אני קורא בעניין את פינתו של אלון עידן "המלה" במוסף הארץ. במידה מסוימת, העניין נובע מחוסר היכולת שלי לחזות את תגובתי לכתוב: לפעמים אני חושב שהפינה מאירה באופן מבריק ביטוי שגור ולעיתים אחרות אני חושב שמדובר במלל נפוח ומתחכם. לא נורא, מי שלא עושה – לא טועה ולכתוב כל שבוע משהו מקורי ומעניין זה לא קל.
הפינה השבוע הצליחה לשלב אצלי את שתי התגובות גם יחד. עידן כתב על המלה "פרטיות", אגב פרשת צילומי העירום של המורה, שנחשפו על ידי תלמידיה והופצו ברשת.
בחלק הראשון, שואל את עצמו הכותב למה בעצם אנשים מצלמים את עצמם בעירום ומשיב על כך תשובה מבריקה לטעמי – הם רוצים לראות את עצמם בעיניו של האחר.
בהמשך, יש חלק על הטכנולוגיה – הטלפונים החכמים, המצלמות, הרשתות החברתיות, בלה –בלה-בלה.
ואז אומר עידן ושואל:
"כמובן שהתלמיד חדר לפרטיותה כשפתח את הטאבלט וצילם את תמונות העירום שלה. אבל השאלה הגדולה יותר היא זאת: האם הפרטיות שלה לא הופרה כבר ברגע שצילמה את עצמה בעירום? האם הצורך להיות הקהל של עצמך, הצורך לפצל את עצמך, הצורך לזהות את עצמך עם האחר גם כשאתה לבד – האם אלו אינן ההפרות האמיתיות של המושג פרטיות? האם המבט החיצוני על עצמך הוא לא התצורה העמוקה ביותר של הפרת פרטיות?"
ובכן – לעניות דעתי – לא.
פרטיות היא מרחב שבו יש לפרט שליטה על המידע הנוגע לו ובו הוא יכול להתנסות, ליצור ולפתח את אישיותו ללא הפרעות חיצוניות. פרטיות איננה קיימת, אלא כהגדרת גבול בין העצמי לאחר. אין לפרטיות משמעות ללא התייחסות לסביבה החיצונית והגבלתה. פרטיות מעולם לא הייתה מלה נרדפת לאוטונומיה מוחלטת. כמו שכתב המשורר האנגלי ג'ון דאן, שום האדם אינו אי (no man is an island). אנשים נבדלים זה מזה במידת העצמאות המחשבתית והאחרת שלהם, אבל איש אינו פטור לחלוטין מן המחשבה "מה יגידו".
הפרת הפרטיות היא החדירה החיצונית, ללא הסכמה, למרחב האישי הזה והיא שונה לגמרי מן העיסוק של האדם עצמו במחשבה מה יחשבו עליו. אולי תאמרו שאני משפטן צר-מוחין (הנה, גם אני לא פטור מהניסיון לראות את עצמי מבחוץ…), אבל בעיני יש חשיבות, לא רק משפטית, אלא גם מוסרית, לשמור על האבחנה הברורה בין הדברים ולא לטשטשה.
והערה אחרונה – עם כל הכבוד לטכנולוגיה, המשחק הפרטי בניסיון לראות את עצמך מבחוץ איננו חדש כלל וכלל. באופן מהותי, הצילום העצמי (בעירום או לא) איננו שונה מן היומן האישי, שאיננו תופעה חדשה. בשיטוט קצר ברשת מצאתי ערך מעניין על סֶמיוּאֶל פִּיפְּס, אנגלי בן המאה ה-17, שיומנו האישי מהווה מקור חשוב להכרת תקופתו. האיש לא היסס לכתוב גם על דברים אישיים מאוד – הקושי של אשתו להיכנס להריון והרומנים שלו מחוץ לנישואין (כולל תיאורים גרפיים). הוא לא פרסם את היומן בחייו, אבל כתב טיוטה אותה העתיק "על נקי", שמר אותו בספרייתו ואף כרך אותו. האם ויתר על פרטיותו בעצם כתיבתו? לדעתי לא. האם היה מסכים ואולי אף רוצה שיעיינו בו אחרי מותו? אינני יודע. הדבר מעורר שאלה נוספת, מעניינת, בדבר קיומו של "מועד תפוגה" להגנת הפרטיות כאשר לדברים יש חשיבות היסטורית והאיש עצמו (ואולי גם הקרובים לו עליהם כתב) כבר אינם בין החיים.
פורסם ע"י lironsblawg ב- משפט זה לא הכל תגיות: פרטיות
אל רום
19/09/2014 בשעה 13:24
היי לירון :
נו טוב לירון , נושא הפרטיות ? תקצר כמובן כאן היריעה , אוקיאנוסים של הגדרות ואבחנות . אבל בכל זאת , ככה בקטנה :
זה לא זה שיש קו תפר מטושטש בין החיצוני לאני פנימי הכל בנוגע לפרטיות . אלא שאחת מתכליות הגנת הפרטיות , הינה ליצור אצל אדם ווסתים ושסתומים בין החיצוני לפנימי והאני אינטימי . כל אדם צריך למלא בטריות , לפתח או לפרוק כל מיני גחמות , ישויות ואישויות קונסטרוקטיביות , להעצים המגוחך שבו , לפנטז על הבלתי מושג , בקיצור : לפרוק הכל כולל הכל .
ואם כך , ישנה דיאלקטיקה מוחלטת בין השניים , לפחות במובן זה .הם לא רק יוצרים אפקט מראה – אלא הם כמו השטן ואלוהים , שלעולם לא יוכלו לחלוק חדר , או תא בכלא . לקונפורמיזם יש עוצמות והשלכות אדירות על נפש האדם . נפש האדם לא צדדית לו כלל מחד , ומאידך : הדחפים האבולוציונים יוצרים תלות חזקה בו ( חיים בלהקה בטבע , קופי אדם ) .
אגב : אתה תדיר שמתי לב , מתיחס למשפט ולמשפטנות באנדרדוגיות מסויימת . בעוד המשפט הינו הביטוי העילאי ביותר של מפגש בין מוסר מופשט ביותר , לבין עקרונות פרקטיים . זוהי הרי התצורה האולטימטיבית של נשגבות נפשו ומוחו של האדם .
תודה
lironsblawg
19/09/2014 בשעה 13:41
תודה אל רום, הקורא המתמיד שלי. אני מוצא את עצמי מסכים עם תיאורייך הציוריים. באשר להערתך בסוף בנוגע לנימה הממעיטה בערך המשפט – יכול להיות שאכן ראוי לצמצם אותה, למרות שעם כל אהבתי (הרבה) למשפט, אני לא בטוח שהוא נשגב יותר מאשר, למשל, לפתח תרופה לסרטן . שבת שלום!
אל רום
19/09/2014 בשעה 13:56
כן לירון , לא התכוונתי לנשגבות במובן הערכי רק , אלא : לביטוי הנשגב של יכולותיו הקוגנטיביים של האדם . ענין אינסטרומנטלי , לא רק ערכי . אבל תקצר היריעה .
רק תהיתי לירון , לדעתך : האם אנשי חמאס שנתפסו בעזה במהלך הלחימה בצוק איתן , הם לגבי דידך שבויי מלחמה על פי אמנת ז'נבה , או לוחמים בלתי חוקיים ? מה הטייק שלך אם אפשר לשאול בדבר ? תודה